2005-05-11

Konsten att förlora - praktik 1

Jaha. Vad är meningen med att gå upp idag?
  Håkan från Radio Halland fyllde min telefon med sms om Fredrik Sundfors igår och Jenny har mejlat en sverigekarta som slutade vid Gävle.
- Det såg ju bra ut efter 60 min! Eller i alla fall lovande.

Men. Det är trots allt för att fylla tomrummet som jag började med denna blogg. Har bestämt att försöka analysera olika sätt att hantera förluster.
  Hittade en psykologi-sajt. Intressant. Jag kom fram till att "Konsten att förlora" är ett exempel på "sublimering". Men det får jag tänka på sen. Efter gårdagens match är det andra metoder som känns aktuella.

Att tackla förluster 1: Syndabocken
Typ av förluster: diverse
Psykologisk mekanism: klyvning
Få saker är är så sköna som att låta en jävel få ta all skit. Syndabocken tillhör alltid det egna laget. Han kan vara en målsumpare, en dålig back eller målvakten. De flesta fans har en spelare i laget som redan på förhand är dömd att bli syndabock. Tränaren funkar nästan alltid.
  Klyvning, som betyder att man delar upp världen i svart och vitt /onda och goda, tillhör de primitiva psykologiska försvaren. Det tillhör grunden för att orka igenom en fotbollssäsong.
Typiska citat: "Bänka Sundfors för helvete."
Gamla kända syndabockar: Per-Edmund Mordt, Olle Nordin, Staffan Tapper

4 Comments:

Blogger xx xx said...

Efter matchen igår kändes Syndabocken lite relevantare.
Men Bortförklaringarna är på G.
De är oxå en hörnsten.

3:54 em  
Anonymous Anonym said...

domarjävel? ... tror att det kallas för transferance i fackböckerna (ingenting med silly season att göra)

4:52 em  
Anonymous Anonym said...

I´m blind I´m deaf - I wanna be a ref!

8:29 em  
Anonymous Anonym said...

Per-Edmund Mordt, det är en kille som jag brukar prata om i fyllan. Vilken straff, vilket antiklimax, kommer ihåg att vi satt halva släkten och kollade på straffarna, måste varit en födelsedag eller något.

Norsk Hydro sänkte bensinpriser veckan efter, som en ursäkt :-)

11:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.