2005-06-10

dog mot dog

Mardrömmen väckte mig klockan 05.34. Hur kunde de förlora mot Assyriska? De kvalade inte ens in till Allsvenskan. Deras läktare ser ut att vara byggd av sånt man hittar på en semester i Ljungskile.
  -Charmigt! -Kul! -En injektion!
I Sundsvall står en arena byggd av betong och hårt arbete.
  -Vad sa du? -Stäng norrlandsfönstret det blir kallt.

Inte så att jag missunnar Assyriska att spela i Allsvenskan. Tvärt om! Jag vill också stå på Bårsta IP med en påse rostade melonkärnor och lyssna på orient-pop. Jag är en del av myten. Jag har fan skapat den.

Feministisk tolkning: Den som bygger med betong bygger för att stanna. Bror duktig. Den gris som vargen inte kunde äta upp. Det hotar fotbollpatriarkatet.

Hade det spelat någon roll om Sundsvall byggt sin arena av drivved och k-märkt rost?
  Nix. Vissa lag är underdogs. Andra är bara dogs.

Jenny skickade elaka sms från releasepartyt för Sex häromdagen när jag satt fast i en dålig norgehistoria. Hon skulle visst ut i kväll. Då ska jag säga till henne att hon tillhör fotbollpatriarkatet. Att hon är gubbslemmet i fotbollens könsmaktsordning. Ha.

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.