2005-06-24

Midsommarafton

J följde med när jag gick hem från hennes lägenhet i morse. Vi gick längs Söder Mälarstrand. Förbi kinesrestaurangbåten där ingen jag känner har ätit, förbi alla drömmar som guppar längs kajen.
  Jag tänkte på vad vi hade pratat om på natten:

-Hur vill du göra, sa J?
-Jag spelar vidare, om det är ok för dig, sa jag.
-Jag vill gärna fortsätta, sa hon.
-Tycker du vi spelar för högt med backlinjen, frågade jag?
-Så länge vi har bollen finns det ingen anledning att falla, sa Jenny.
-Vad säger dina kompisar, frågade jag?
-Jag skiter i vad folk säger.


Vi pratade om midsommar. J är vikarie, alltså jobbar hon.
-Jag tror jag får dubbelt OB.
  Sara är på ingång. Om några timmar ska hon och jag ta MS Nånting från Strömkajen ut i skärgården för att fira midsommar med Per och det gänget. Där finns inget internet. Kanske inte ens mobiltäckning om man inte klättrar upp i en björk.
-Jag hoppas på dubbel OP, sa jag. Sprit kan vara enda räddningen.
J undrade varför jag ville åka och jag sa att jag måste spela på säkerhet ett tag. Att jag saknade passningsalternativ.

-Du, pratade du om bloggen förut, frågade J sen?
-Ja, tror jag, sa jag. Vad pratade du om?
-Jo, sa hon. Bloggen också.

-Anne-Marie på kulturen sa igår att hon "läste Jenny som en metafor i en typiskt manlig diskurs", sa hon sen.
-Ännu ett skäl att inte läsa kultursidorna, sa jag.
-Emma trodde du mådde dåligt och att jag var en metafor för din livskris, sa J.
-"Jenny är en metafor, för hur dåligt Mats Hård mår!" Det skulle funka från en ståplatsläktare, sa jag.
  J skrattade inte. Jag kysste henne.
-Du är den mest levande person jag träffat, ville jag säga.


På Västerbron stannade vi. På ena sidan var min ö och på andra sidan hennes. Expressenhuset tornade upp sig.
-Där är din tidning.
-Ja, och där borta är din.
  Vi tittade på utsikten. Jag strök lite i hennes hår.
-Det har varit en konstig vecka, sa jag.
-Shit, du är melodramatisk, sa J och stoppade händerna i mina kavajfickor. Du ser ut som du skulle hoppa.
Jag kunde inte låta bli att le.
-Fan heller, än är inte säsongen slut. Vi ligger ju på kvalplats.
  Vi skrattade. Hon tog sin cykel och rullade tillbaka. Jag gick hem, kollade text-tv och gjorde en hårdbrödmacka.
  Jag tror att kaffemaskinen behöver kalkas av.

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.