2008-03-06

Jenny

Vad kan jag säga om Skåne-Jenny? Vi ska ses i morgon. Och fika. Hon bor i Stockholm nu. Har fått jobb på SvD. Hon träffar killar med skägg och luva. Hon går på yoga, sparar pengar varje månad och skriver jättelånga artiklar utan vinkel.
    Hon ringer en gång per månad och då är hon alltid nykter. Jag vet inte varför vi träffas och fikar. Hon föreslår alltid väl upplysta caféer utan alkohol, och hon skrattar inte åt mina skämt.
    Hon har gått i terapi.
    – Du var roligare förr i tiden, sa jag senast vi fikade. När du var trasig och hopplös.
    Hon sa Mats, och lade huvudet på sned. Hur mår du?
    Jag sa att jag mår förjävligt och sen såg jag hur hon repeterade vad hennes terapeut sagt: låt inte honom lägga sina problem på dig. Låt inte honom göra sina problem till dina.
    Hon ställde konstruktiva frågor och jag gav destruktiva svar och tänkte på vad hon skulle säga på nästa terapisamtal.
    Det är lite ledsamt att se henne.

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.