2008-03-18

Systemet

Helgen var en guldgruva. Tack alla ni som trodde att Leyton Orient var en tesort och spelade på Millwall! Tack Leyton Orient. En bra helg är när favoriterna faller. För det första hamnar spelarnas pengar i vårt bolags kassakista. För det andra hamnar andra bolags pengar i min egen ficka.

Jo, jag spelar. Det är lika bra att ta bladet från munnen. Jag hade en anledning att mörka det. Men nu är jag synad.

Jag var upp till Sundsvall.
      Träffade farsan.
      Vi satt i hans etta längst upp i huset i Nacksta. Han pekade ut genom fönstret. Det var dimma.
      – På en bra dag kan man se till Idrottsparken, sa han.
      – I helvete, sa jag. Den ligger åt andra hållet. Du kan se Selångerån. Och skogen. Det är allt.
      – Från balkongen, sa han.
      Det var blött på balkongen och jag såg ingenting. Men jag kunde röka och få lite frisk luft.
      – Om du lutar dig ut kan du se Idrottsparken, sa han. På en bra dag.
      Jag stack ut huvudet förbi betongväggen och stirrade. Luften var som minimjölk.
      – Detta är ingen bra dag.
      Farsan hostade.
      – Den är inte sämre än de flesta.
      – Det heter Norrporten Arena, sa jag. De har sålt namnet för pengar.
      Vi gick in igen.
      – Du luktar som en drake, sa jag.
      – Det är mina nya mediciner, sa han. Jag blir så satans torr i munnen.
      Jag lät balkongdörren vara öppen och vi satt i var sin stol och tittade på utsikten som skulle finnas bakom dimman.
      – Jag läste på bloggen din, sa han. Jag läste boken också när den kom i papper. Jag förstod ju att det är du. Fast jag ville inget säga. Du skriver som om jag var död.
      – Är det konstigt? sa jag.
      Han frågade om jag hade en cigarett till. Jag gav honom en och tog en själv. Han pekade på ett askfat som stod på ett litet bord och jag reste mig och hämtade det.
      – Vi kan röka inne.
      Han lutade sig tillbaka i fåtöljen med askfatet på armstödet.
      – Hur mycket spelar du? sa han.
      – Tillräckligt, sa jag
      – Tillräckligt lite eller tillräckligt mycket?
      Jag svarade inte. Han skakade på huvudet.
      – Jag vet hur du tänker, sa han. Jag har läst på bloggen, men en spelare kan inte lura en spelare.
      – Du sitter här och försöker lära mig hur jag ska leva mitt liv. Jag tror inte det är sant.
      Jag fimpade min cigarett i hans askkopp och reste mig. Han satt kvar med stängda ögon.
      – Kan du låna mig tre tusen?
      – Vem är du skyldig?
      – Ingen, sa han. Det är hyran.
      Jag sa inget om att jag trodde han ljög. Jag tog upp tre. Han öppnade ögonen och tittade på dem och tog dem. Sen gav han tillbaka en av dem.
      – Lägg ett spel åt mig, sa han. Du väljer. Vi delar på vinsten.
      Innan jag gick ut lade jag sedeln på diskbänken i köket.


Så okej. Jag spelar. Men jag har ett system och det är säkert. I princip.
      Jag säger inte hur det ser ut, men det bygger på kunskap och inte på tur.
      Vet du förresten vad det är för fel på de här oddsen? KBSC Kazincbaricika - Budapest Honvéd FC 1: 5,50 X: 4,10 2: 2,40
      Troligen inte. Men jag vet.

2 Comments:

Blogger DD said...

Ja, inte är det då Svenska Spels odds inte... Snarare ett bolag i paradiset, som vill ge folk pengar istället för att ta. Med 116% payback blir det så. =) (OBS! Dock inte Paradisebet, det namnet vilseleder bara.)

Det var för övrigt "drag" på hemmalaget i Asien i den matchen, och det står nu 2-1 i halvtid. Häftigt. Jag själv sitter med över 2,5 mål - ibland går det snabbt.

"Fuck 'em all
Fuck 'em all
United, West Ham, Liverpool
'caus we are the Millwall and we are the best
We are the Millwall so fuck"

3:51 em  
Blogger xx xx said...

Så okej. Du visste också det. Guldstjärna till dig.

5:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.