2008-03-04

Vilka odds som helst

Hur kan jag skriva så här? Att vi alltid vinner? Borde jag inte vilja att folk ska tro att de kan vinna på våra spel?
    Jo. Så skulle nog chefen också säga. Men. Chefen är en idiot. Som alla chefer.
    För det första: chefen tror att Mats Hård är en lönnfet fattiglapp till författare som hittar på. Han är blåst. Blåst. Precis som alla andra.

För det andra: det spelar ingen roll hur många gånger man säger att banken alltid vinner. Det räcker att en enda gång peka på en vinnare för att folk ska spela igen.
    Vi är alla förlorare. Och vi hatar det. Allt som krävs är lite, lite hopp. Sen tar vi vilka skitodds som helst.
    ”Sannolikheten att vinna är kanske minimal. Men om jag inte spelar alls är den noll. Och någon måste vinna. Det kan bli jag. Jag kan bli en vinnare.”

Förr i världen kastade folk pengar i en brunn. Och sen det kom någon och sopade upp dem. Vi är dem. Vi sopar upp i önskebrunnen. Vi säljer chansen att slippa känna sig som förlorare. Det är ett jävla sätt, ja visst, men affärsidén är oslagbar. En miljon bloggar kan inte stoppa den.

Okej, du går inte på det, men andra gör det. Tillräckligt många.

Förresten: Chelsea är säker i morgon. Grekiska lag är iskalla på bortaplan. Dessutom har deras striker brutit armen. Sätt en tusenlapp på dem så kan du dricka champagne till fiskpinnarna i helgen.

Är du sugen?

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.