2008-04-21

Fools silver

Hade tagit emot ett stort spel på att Elfsborg skulle vinna med max ett mål. Det var en av gubbarna jag fick kontakt med på Råsunda som lastade in. Trodde att jag skulle få hjärtinfarkt när Sundfors i målet först skänkte bort bollen men sen kastade sig för att ta den igen.
     Hade domaren blåst straff istället hade Elfsborg aldrig gjort det där andra målet och då hade det gått i l l a.

Det finns folk som tror på Giffarna. Och som sätter pengar på det. Det är förunderligt.
     Och lönsamt.


Kalla mig gärna Judas, men jag behövde mina 30 000 silverpenningar. Och allvarligt talat: Sundsvall var lika chanslösa som Jesus.
     Har aldrig förstått det där. Jesus skulle ju dö. Det var ju hela M e n i n g e n. Som jag läser bibeln var det hela förutbestämt. Någon måste offras. För 2000 år sen var det Jesus. I år är det Giffarna. För 2000 år sen var det en gudomlig plan som styrde. I dag heter den planen pengar.
     Judas var obetydlig. Han kan inte lastas för utgången. Han såg bara till att spelet kom igång. Hade inte han gjort det hade det varit någon annan.

Vad sa du? Är jag full av skit?
– Jo, kanske.
Vad sa du? Hur det känns?
– Det känns för jävligt. Men det har det alltid gjort.
Vad sa du? Borde jag gå och hänga mig?
– Kanske, men jag kan vänta med det tills pengarna är sut. Det är aldrig för sent att ta livet av sig.

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.