2008-05-16

Hull

Kommer du ihåg när...
... man var tvungen att lämna in tipset på torsdagar före klockan fem annars blev det inget spelat?
... tretton rätt markerade gränsen för drömmarnas universum?
... du läste namnen på de engelska lagen? Liechester. Reading. Hull. Hur exotiskt det lät?
... när du kom på att de sjunger om Hull i Briggen Blue Bird av Hull?

Sådana samband gör att man börjar undra. Stryktips och Evert Taube. Jag läste i skolan att Hull var en hamnstad. Att man skeppade kol. Jag tänkte på min egen stad. Sundsvall. På något sätt förstod man tidigt att ingenting gott kan komma från Hull.
      Ändå finns det där. Hull har en plats i svenskarnas medvetande. Jag undrar om någon i Hull vet om det. Jag undrar om någon i Hull tänker på Sundsvall.

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.