2005-06-03

En kvinnas list.

Det var igår kväll. Hade träffat en gammal kompis som jobbar på GP nu. Han avskyr sportjournalistik.
  Han försökte lansera "kappelinare" som begrepp:
"En tidning skriver om att Zlatan backar mot Kappelin. Då skriver den andra tidningen om att Kappelin minsann har kört på en barnvagn en gång. Det går ju att använda på IFK också: Vem är du att avslöja skattebrott hos IFK? Du fick ju 3000 i restskatt förra året?".
  Jag vet inte. Han verkade må rätt dåligt. Han hade gått ned i vikt. Jag tror han ligger i skilsmässa.

Sent, när jag kommit hem, ringde mobilen. Anonymt nummer. Jag muttrade något i luren. Övertygad om att det var nån nattchef som som ville ha iväg mig att trampa runt i någons trädgård för att få pratminus till något jag redan kollat och lagt ned.
  Det var det inte.
-Men Mats, varför är du så Hård? sa en kvinnoröst.
  Det snurrade en sekund. Var det något jag inte var just då så var det hård.
-Vem är du, frågade jag?
-Frågan är väl snarare vem du är, sa rösten.
  Att jag blev så spak berodde på att hon använde "Mats Hård". Inte mitt riktiga namn.
  Naturligtvis har jag tänkt på vad jag ska säga i en sådan situation. Så jag körde "galen läsare i luren-rutinen":
-Det här är bla bla bla på bla bla bla... Vad kan jag hjälpa till med?
-Jasså, jag trodde du föredrog Mats Hård.
-Det här är bla bla bla på bla bla bla... Vem är du och vad är ditt ärende?
-Jag vet att du inte gillar hotellrum, men va inte så Hård, Mats.
-Det här är bla bla bla på bla bla bla... säg vad du vill annars lägger jag på, sa jag.
-Men honey, why are you so hard, sa rösten?
  Sakta började hjärnan arbeta.
-Ringer du från jobbet, sa jag?

Jag har väntat på detta samtalet, detta ögonblicket ända sedan premiären. Svagt av mig att inte va med när läget dök upp. Samtidigt typiskt antar jag att några skulle säga.

Detta kommer bli långt utav helvete. Jag hinner inte slipa på formuleringarna. Det får bli lite "fråga-svar". Jag skiter i hur det ser ut. Det kommer finnas korrfel -skiter jag oxå i. Men det ser mindre illa ut om jag lägger resten här.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jenny = Deep Throat...

2:01 em  
Anonymous Anonym said...

Om Jenny kan citera Dylan, lista ut pseudonym och dessutom uppta större delen av din ( eller dom
som ligger bakom bloggens) tid är det kanske dags att fundera på en ny sambo. Det Sara hitills lyckats med är att vara snygg och rik. Det är de ganska många som kan vara.

4:15 em  
Anonymous Anonym said...

hahaha....

4:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.