2005-06-11

paranoia

Dåligt samvete. Förmodligen därför jag blir stressad av Lokalradiobruden Annette. "En typisk projicering" enligt Jenny som hobbypsykologmessade igår när jag var på Riche. Hon tror att jag har ångest för vårt pubertala hångel.

Jag vet inte. Jag har inte dåligt samvete. Det var en engångsgrej. En genompklappning.
  Vi bestämde i alla fall att blåsa av matchen. Vi ska träffas för att prata ut om saken och dra ett streck. Så blir det inte så dramatiskt.


Det kändes bra att bestämma det där mötet faktiskt. Nu är det över. Sen kunde jag stoppa ner telefonen, räta på ryggen och prata med folk.
  Saras kollegor skrattade högt åt Annette. De förstod precis. Deras byrå hade en praktikant från Gävle som pratade jättehögt. Alla var rädda för henne.

Och på tal om paranoia kommer en överlappning:

Konsten att förlora -praktik 8: Konspirationsteorier
Typ av förluster: alla
Psykologisk mekanism: förföljelsemani
Beskrivning: Konspirationsteorierna är egentligen bara bortförklaringar. Men de är komplicerade och paranoida.
  Alla i Sundsvall vet att resten av Sverige är mot dem. Alla i resten av Sverige är övertygade över att stockholmslagen får fördelar. Djurgårdare är förbannade över att SvFF gav guldet till Bajen genom styrda domslut. Och hur mår de egentligen i Örebro?
  Ju högre upp konspirationen ligger, desto bättre är det. Uefa-nivå är ett minimum. Kan man blanda in Påven och gamla nazister är det sällan fel.
  Italienarna är mästarna i genren.
Typiska citat: -Due due! -Det är medias som styr! -Blatter!

Hela listan

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.