2008-05-20

Den sista finalen

Minns du den här? Matchen om mänsklighetens framtid.

Hade en liknande diskussion på Pet Sounds Bar i förra veckan. Vi pratade om fotbollen. Att det liksom blivit för stort. Killen jag pratade med såg framför sig att fotbolls-VM skulle bli som OS som skulle bli för stort för sig självt och kollapsa under sin egen tyngd.
     Ett tag fick jag för mig att han pratade om Brolin och tänkte skicka ut honom på trottoaren med framtänderna först. Sen förstod jag vad han menade.
     Han blev filosofisk.
     – Vad är störst, frågade han. Att vinna historiens sista VM-final med gnetspel eller att satsa på det vackra spelet och förlora?
     – Störst är att plocka ut vinnaren, sa jag.
     – Finns det egentligen någon vinnare i en sån final? sa han.
     – Italien, sa jag. De vinner i förlängningen.
     – Tänk att slå den sista straffen i det sista VMet, sa han.
     – Blir det straffar skulle jag satsa på Brasilien.

Fick en känsla av att han tyckte jag blivit tråkig.

Fyllemessade Jenny. Ångrade mig. Inget svar. Jag visste det. Fick en känsla av att jag tyckte att hon blivit tråkig.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Störst är att plocka ut vinnaren" Morgondagens match? Förlorarna är givetvis majoriteten, det vet vi. 3.1 på kryss, spelbart?
//Klyktattaren

7:13 em  
Blogger xx xx said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

6:15 em  
Anonymous Anonym said...

X vid full tid får väl räknas som tämligen sannolikt.

/Mats

6:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Powered by Blogger


Rätten till alla texter på Konsten att förlora tillhör upphovsmannen. All vidareanvändning i kommersiellt syfte är förbjuden. – Jag stämmer arslet av dig. Bara så du vet.